Tuesday, 25 June 2013

guest post: My Life as Kristin's days


Today's post is written by Kristin, who shares the loveliest little glimpses of her life on southeast coast of Norway - with her fiancé and daughter - on her blog; My Life as Kristin. Kristin is one of those persons who manages to turn even the most mundane moments into poetry. Everyday life looks so peaceful yet real through her lens.




Vår dag starter med et brak klokken 06.00. ”Maaaaamma, ståååå opp”, gjaller det fra sengen, og jeg har ikke annet valg enn å dra meg opp! Mie (blir 3 år i september) klarer egentlig helt fint å klatre ut av sengen på egen hånd, men av en eller annen grunn er denne evnen glemt rundt soloppgang. Vi har lovet henne ny, stor seng når vi flytter inne i det nye huset – kjenner at det kan bli svært interessant.






Men, når jeg først er kommet meg opp, og har fått satt på kaffe og varmet melk til Mie, finnes det ikke noe bedre tid på dagen. Ro og stillhet sammen med den fineste personen i verden, og selvfølgelig Lille Jack og Fantorangen. Etter x antall kaffekopper smører jeg nistepakker og klargjør barnehagesekk og skolesekk. Kunne ønske jeg kunne skryte på meg at jeg er en slik mamma som lager smileys i agurken og fancy frokost-muffins-to-die-for, men det er jeg ikke! Men, jeg sørger likevel for at nistepakken er sunn og variert, med grovt brød og frukt/grønt. Jeg har alltid grov rundstykkedeig i kjøleskapet, slik at jeg kan steke ferske rundstykker hver dag (oppskriften er genial, og jeg deler den gjerne). Mies barnehage ligger i nærheten av Pål sin jobb, det er derfor han som leverer og henter henne. Etter at de har dratt, gjør jeg meg klar for skolen og løper (som regel) til bussen. Jeg drar på skolen hver dag for å lese, uavhengig av om jeg har forelesning eller ei. Syntes det er greit å få lest så mye som mulig når Mie er i barnehagen, slik at jeg kan ta ettermiddager og helger fri med god samvittighet.











Nå har vi derimot sommerferie, og det betyr lange morgener med deilig frokost. Etter at vi har spist er Mie som regel flink til å komme i gang med leken på egen hånd, slik at jeg får ryddet og satt på vaskemaskinen. Vi er stelt og ute av huset til i halv 11-11 tiden, da går vi på tur og ordner diverse ærender. Mie blir veldig fort rastløs og er veldig glad i og være ute. Det skal derfor bli kjempe deilig å flytte, slik at vi kan være ute i hagen og leke.







Pål er hjemme fra jobb i firetiden, og da pleier vi å spise middag. Det går for det meste i ulike varianter av kylling og pasta. Jeg er ikke så veldig glad i fisk, men for Mie (og Pål sin skyld) forsøker jeg å lage det hvertfall én gang i uken. Jeg elsker pizza, og torsdager pleier jeg å lage ”restepizza”. Siden vi handler for hele uken på fredager, er dette en genial måte å tømme kjøleskapet på. Etter middag drar vi ut, enten på lekeplassen, på tur i skogen eller på biblioteket. Nå om sommeren plukker vi som regel blomster, det fineste jeg vet er en bukett markblomster på bordet.








Etter barne-tv og kveldsmat dusjer Mie og gjøres klar for sengen. Før hun sovner synger vi sanger fra sangboken og snakker om morgendagen. Ettersom hun har sluttet og sove på dagtid er hun i seng allerede før 19.00. Etter leggetid har jeg som regel alltid en date med klesstativet, som av en merkelig grunn alltid er fullt... Jeg rydder og vasker opp, før jeg inntar sofaen. Super deilig å nå ha ferie, slik at jeg kan lese en bok, som ikke er pensum, med god samvittighet. Ellers leser jeg meg gjennom favorittbloggene, og ser litt på tv. Pål pleier ofte å spille gitar, før vi spiser kveldsmat sammen eller tar en øl. Vi elsker og se på film, og ser gjerne en film før kvelden avrundes i 11-tiden - da er vi helt kaputt.





PS: click the label "guest post" for more motherhood related guest posts.

6 comments:

  1. Så gøy å lese disse gjesteinnleggene!

    ReplyDelete
  2. tusen takk for at hjelper oss bli kjent med nye blogger!

    ReplyDelete
  3. Kristin har en nydelig blogg, jeg har fulgt henne en stund!

    ReplyDelete
  4. Lovely pictures, so natural and spontaneous...I think you might like artistic wreaths in Your interiors:) www.wiankizsercem.wordpress.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails