Friday, 12 April 2013

things I like lately + uninspired

my favorite persons on the whole planet | Kodak Portra 400, Canon EOS 500N

- manchego cheese with mandarin jam
- a day spent with a close friend visiting from Rygge
- a new pillowcase from la cerise sur le gâteau, bought at the lovely Bertha_ store in the city centre
- having four films developed (I have just started posting from them; here and here)
- still lots and lots of fantastic weather - even though it actually snowed quite a bit during the weekend
- wearing my trench coat instead of my winter coat 
- reading bedtime stories for my nieces  
- canned tuna, avacado, cucumber, lemon juice, Maldon salt and fresh ground pepper for lunch
- seeing people sitting outside in their gardens and balconies enjoying the spring sun
- seeing people's laundry hanging outside in the sun 
- passing a man who was smoking a pipe whilst biking 
- catching up with my friend C and her little O (born only three days before Sara) 
- seeing how much Sara loves to play with other kids, although she can also be very shy and clingy 
- finally finishing the Anna Karenina audiobook 
- freshly baked chocolate chip banana muffins (I should share the recipe soon - it is yummy!)

- - - 

I have been feeling quite uninspired to blog lately, especially after our two weeks long Easter holiday. Being completely offline for nine days (whilst at the mountain cabin) felt really good. When I have online access I somehow never manage to keep away from this space or other blogs. I just have to check in. I kind of feel obliged to post. Silly to think so, I know. I wish I was better at just leaving the Internet alone and instead get completely caught up in a book, for example. Books don't leave me visually overloaded like blogs and other websites often do. I wish I was better at taking Internet breaks. Any thoughts/ideas?

2 comments:

  1. Da jeg gikk på drama lærte jeg én ting som virkelig har satt seg: kroppen er som en egen maskin som gjør ting på automatikk. Den gjør ting fordi den kjenner bevegelsesmønsteret, og den gjør ting fordi den forventer det - ikke fordi den nødvendigvis vil.

    Å hele tiden plukke opp en datamaskin og sjekke diverse medier, er et slikt handlingsmønster - og det er slett ikke sikkert at hodet ditt henger med eller har et "behov" for å sjekke disse medienen. Kroppen bare gjør det, og til slutt kan du risikere å bli drittlei.

    Mitt tips er å tenke etter når det er du liker å lese blogger og når du selv liker å blogge. Personlig har jeg kommet frem til at det å lese blogger i sofaen lørdag og søndagsmorgen, gjerne mens jeg drikker kaffe og samtidig ser en film, er noe av det beste jeg vet. Jeg storkoser meg. Men å lese blogger eller å sjekke min egen blogg på hverdagskveldene er noe jeg synes er kjedelig. Derfor unngår jeg det.

    Det samme gjelder det å lese bøker (eller andre fritidsaktiviteter) og det å ha fri fra datamaskinen. Vær ærlig med deg selv. Når liker du å lese bøker? Når tror du at du liker å lese bøker? Og hvor ofte leser du egentlig en bok? Jeg trodde lenge at jeg elsket å lese bøker - og jeg gjør det om jeg kommer over en god bok - så hvorfor gjorde jeg det ikke oftere? Det er ofte dette gapet mellom forventning og faktiske forhold som gjør at vi kan bli lei av en ting eller føle at vi ikke helt får det til (evt. føle oss forpliktet). Når setter du mest pris på fri fra datamaskinen? Finner du et svar på dette synes jeg du skal legge det inn i hverdagen eller uken din :)

    Det kan være fint å bryte ut av vanene vi selv pålegger oss selv - som en toukers påskeferie uten internett - for da oppdager du nye sider ved deg selv. Vi er jo hele tiden i utvikling, og da er det naturlig at vi føler oss mer eller mindre inspirert av ulike ting til ulik tid.

    Håper det gav mening :)

    ReplyDelete
  2. For et flott svar av Ingvild.

    Jeg vet ikke helt... jeg bruker også å lese blogger i helgene, og mindre i ukedagene. Det betyr at jeg ikke alltid får med meg alt. Av og til er det frustrerende, men det går heldigvis fort over.

    Balansen mellom være "på" i bloggverdenen og være "på" i sine egen verden er vanskelig...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails