Tuesday, 13 December 2011

Caroline Kaspara on motherhood

Caroline Kaspara is a 27 years old mother of one.

photo by Caroline Kaspara

The best thing about motherhood...

Det beste med å være mamma er å våkne opp til en fantastisk og smilende gutt som fyller hver eneste dag med mening! Det er uvirkelig, og noen ganger er gleden så stor at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av den.

My advice to mothers-to-be is...

Helt i starten var jeg som mange mødre usikker og sårbar. Jeg syntes det var slitsomt med alle disse fremmede menneskene som kom bort til meg og sa at jeg hadde for lite klær på barnet, at jeg hadde pakka han for godt inn, at han hadde feil farge på klærne (!) eller at jeg ikke burde spise rå grønnsaker. Jeg ble lei meg og mestringsfølelsen sank, selv om disse kommentarene i utgangspunktet sikkert fremstår som harmløse, så slo de der og da. Nå stoler jeg på meg selv, og jeg oppfordrer alle mødre til å bruke sunn fornuft og lytte til sin egen magefølelse. Hvis man gjør sitt beste, og ønsker det beste for barnet sitt, så tror jeg det er godt nok. Hvis det er noe jeg lurer på, ringer jeg mamma, søstra mi eller ei god vennine. I begynnelsen hadde jeg også stor nytte av Svangerskapsboken, og stikkordsregistret ble flittig tatt i bruk. Her fant jeg svar på det aller meste! Jeg slet med amminga i begynnelsen. Var livredd for at Audun ikke skulle få nok melk og syns det ble mye knoting hver gang jeg skulle legge han til brystet. Nå vet jeg at det er helt normalt at både barnet og mammaen trenger øvelse. For meg funket videoene på ammehjelpen (http://ammehjelpen.no/video) veldig bra. I begynnelsen hadde jeg veldig stor melkeproduksjon, noe som resulterte i melkespreng og at Audun fikk dårlig grep. Ei elektrisk brystpumpe ble redninga! Det er den beste investeringa jeg har gjort etter at Audun kom til verden. Nå pumper jeg meg og fryser ned melka dersom jeg skal være borte noen timer eller trenger en pause. På den måten kan pappaen gi Audun melk, og jeg tror det er godt for oss alle med denne avvekslinga.

I korte trekk er mine tips:
Sørg for å få nok søvn
Stress minst mulig
Hvis det er en pappa der, så slipp han til!
Finn din måte å være mamma på og stol på at dette er den riktige og eneste måten for ditt barn!

- - -

Google translate | Caroline Kaspara blogs at sovekatt

- - -

PS: giveaway

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails